تبلیغات
بسیج دانش آموزی دبیرستان طلایه داران شهرستان بهشهر

بسیج دانش آموزی دبیرستان طلایه داران شهرستان بهشهر
 
بسیج یعنی عشق و ایثار
لوگوی همسنگران
طراح قالب
معببر سایبری فندرسک
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدت كوتاهی سرود «ای ایران» به عنوان سرود ملی معرفی شد، اما دیری نپایید كه سرود «پاینده بادا ایران» با موسیقی محمد بیگلری‌پور جای آن را گرفت.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری بسیج، متولدین دهه‌ی شصت، یادشان می‌آید كه سرود ملی ایران در آن دوره با «شد جمهوری اسلامی به پا» آغاز می‌شد. آن‌ها احتمالاً خواندن دسته‌جمعی این سرود را در مدرسه به یاد می‌آورند. یا وقتی ساعت برنامه‌های تلویزیون به اتمام می‌رسید، این سرود پایان‌ برنامه‌های تلویزیون را اعلام می‌كرد. دهه‌ی شصتی‌ها گروهی هستند كه دو سرود ملی را در انقلاب اسلامی تجربه كردند. البته پدران و مادران دهه‌ی شصتی‌ها سرودهای دیگری را هم تجربه كرده‌اند و نسل بعدی با «سر زد از افق...» سرود ملی خود را در پیروزی‌های ملت زمزمه می‌كند.

اولین سرود ملی
سرود ملی نماینده‌ی هویت هر ملت است و شاید به همین دلیل است كه هر بار نواخته می‌شود، همگان به احترام آن بپامی‌خیزند. اما این فقط دهه‌ی شصتی‌ها نیستند كه به سرود ملی حس نوستالژیك دارند.

پیشینه‌ی سرود ملی در ایران به عهد ناصری برمی‌گردد. گویا ناصرالدین‌شاه كه در سفرهایش به فرنگ، شاهد اجرای سرودهایی توسط گروه‌های موسیقی نظامی بود، تصمیم ‌گرفت یك سرود مشابه برای اجرا در دربار و مراسم رسمی تهیه شود. از دولت فرانسه كمك خواستند و وزیر جنگ فرانسه یك موسیقی‌دان را روانه‌ی ایران ‌كرد. او در دارالفنون كرسی موسیقی دایر ‌كرد. حاصل این تلاش‌ها یك قطعه موسیقی بی‌كلام با نام «سلام شاه» بود. این سرود را اخیراً با شعر «ایرانِ جوان» بر روی موسیقی آن، بارها از رادیو و تلویزیون شنیده‌اید.

رهبری در آن جلسه مطرح كردند كه مثلاً این سرود جمهوری اسلامی سرود خوبی است، ولی به دلیل طولانی‌بودن یا به دلیل بعضی از اشكالات دیگری كه آن‌وقت مطرح كردند، مناسب سرود ملی نیست. این بود كه مطرح كردند بهتر است این سرود عوض بشود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدت كوتاهی سرود «ای ایران» به عنوان سرود ملی معرفی شد، اما دیری نپایید كه سرود «پاینده بادا ایران» با موسیقی محمد بیگلری‌پور جای آن را گرفت. سرودی كه این‌گونه آغاز می‌شد: «شُد جمهوری اسلامی بپا * كه هم دین دهد هم دنیا به ما». این سرود ۱۲بیتی با این مصرع پایان می‌یافت: «در سایه‌ی قرآن جاودان * پاینده بادا ایران». اما چه شد كه سرود ملی ایران پس از انقلاب اسلامی در دهه هفتاد تغییر كرد.

سرودی خوب اما طولانی
سرود «پاینده بادا ایران» نمی‌توانست بسیاری انتظارات را برآورده كند، چون كمی طولانی بود و این برای یك سرود ملی -كه نقشی سمبلیك دارد و باید در مراسم رسمی و غیر رسمی خوانده شود و احیاناً همه به احترام آن بلند شوند- یك نقطه‌ی ضعف بود. ظاهراً این مسأله مورد انتقاد هیأت‌های دیپلماتیك ایرانی هم بوده است. همه‌ی این‌ها باعث شد تا در جلسه‌ی مشترك رهبر معظم انقلاب با آقای محمد هاشمی -رئیس وقت سازمان صداوسیما- صحبت از سرود ملی بشود: «ایشان در آن جلسه مطرح كردند كه مثلاً این سرود جمهوری اسلامی سرود خوبی است، ولی به دلیل طولانی‌بودن یا به دلیل بعضی از اشكالات دیگری كه آن‌وقت مطرح كردند، مناسب سرود ملی نیست. این بود كه مطرح كردند بهتر است این سرود عوض بشود. طبعاً من در آن جلسه از ایشان سؤال كردم كه حالا این سرودی كه حضرتعالی می‌فرمایید، چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ محتوایش چگونه باشد؟ نوع آهنگش چگونه باشد؟ شعرش چه باشد؟»

آقای محمد رضا احمدیان -از مدیران وقت موسیقی در سازمان صداوسیما- درباره‌ی پاسخ رهبر انقلاب به آقای هاشمی این‌گونه می‌گوید: «این مطالب شامل این بود كه سرود جمهوری اسلامی حتماً باید موجز باشد و حتماً دارای لحن حماسی باشد، از ریشه‌های موسیقی ایرانی برخوردار باشد و احیاناً شعری كه برای این سرود، سروده خواهد شد، ذكری از حضرت امام و شهدا حتماً در آن وجود داشته باشد.»

با قطعی‌شدن تصمیم  تغییر سرود ملی، فراخوانی از آهنگ‌سازان صورت گرفت تا كسانی كه می‌توانستند در این زمینه اثر قابل قبولی ارائه دهند، كارهای پیشنهادی خود را عرضه كنند. از حدود ۳۵ نفر از آهنگسازان برای شركت در این فراخوان دعوت به عمل آمد. پس از این فراخوان، شورا و دبیرخانه‌ای در صداوسیما برای این موضوع تشكیل شد. محصول این فراخوان، حدود ۶۸ اثر بود كه آهنگ‌سازهای مختلف برای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ساخته بودند. شورا تصمیم گرفت نت‌های ارسالی آهنگسازها را ابتدا در دبیرخانه بررسی كنند، سپس كدگزاری كنند و اسامی آهنگسازها از روی آن حذف كنند. به این ترتیب اعضای شورا وقتی آثار ارسالی را بررسی می‌كردند، نمی‌دانستند كه هر نت را كدام آهنگساز ساخته است.
 

از نظر رهبر انقلاب خصوصیات سرود ملی جدید باید شامل این بود كه سرود جمهوری اسلامی حتماً باید موجز باشد و حتماً دارای لحن حماسی باشد، از ریشه‌های موسیقی ایرانی برخوردار باشد و احیاناً شعری كه برای این سرود، سروده خواهد شد، ذكری از حضرت امام و شهدا حتماً در آن وجود داشته باشد.

انتخاب را به عهده شورا گذاشتند
تمامی آثار ارسالی در شورا بررسی شد. نت‌ها بررسی می‌شد و هریك امتیازی می‌گرفت. در پایان ۱۰ قطعه انتخاب شد. از این ۱۰ قطعه  یك اجرای ابتدایی تهیه و ضبط كردند و صوت آن‌ها را به دفتر رهبری فرستادند. آقای احمدیان در این باره می‌گوید: «این ۱۰ اثر به دفتر ایشان ارسال شد تا ما نقطه‌نظرات ایشان را بگیریم. اما انتظار ایشان این بود كه این آثار با یك نگاه كارشناسانه‌تر، با دقت بیشتر و جامع‌تر بررسی بشوند و به یك تعداد كمتری برسند تا ایشان هم بتوانند انتخاب دقیق‌تری انجام دهند.»
 
اما روایت نادر مرتضی‌پور، رهبر وقت اركستر سمفونیك سازمان صداوسیما هم درباره‌ی واكنش رهبر انقلاب به این ۱۰ اثر شنیدنی است: «ایشان هر ۱۰ كار را شنیدند، نظرات بسیار كارشناسانه‌ای دادند كه برای خود من خیلی جالب بود. بعضی از كارها را می‌گفتند خیلی حماسی و مثل مارش‌های ارتشی است. بعضی از كارها را می‌گفتند تهییج‌كننده است. بعضی را گفتند خیلی آرام است و برای سرود ملی خیلی مناسب نیست. جالب این بود كه ما فكر می‌كردیم ایشان از مجموع این آثار یك یا چند كار را انتخاب می‌كنند. اما ایشان انتخاب را به عهده‌ی شورا گذاشتند. البته نظرات خودشان را هم دادند و نكات ظریفی را هم كه لازم بود رعایت بشود، یادآوری كردند.»

هنوز این ۱۰ اثر برگزیده با كد شناخته می‌شد و مشخص نبود كدام اثر متعلق به كدام آهنگساز است. آثار به شورای معاونین سازمان صداوسیما بازگردانده و قرار شد شورا از میان این ۱۰ اثر، تعداد كمتری را انتخاب كند. شورا برای این كار از شورای موسیقی مشاوره گرفت. پس از بررسی‌ مجدد آثار، سه قطعه به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد. از این‌جا به بعد كدها برداشته شد و اسامی آهنگسازها مشخص ‌شدند. این سه اثر را به آهنگسازانشان بازگرداندند تا آثارشان را تنظیم كنند و كار را به سازمان ارائه دهند. سپس اركستر سمفونیك و گروه كر صداوسیما این سه قطعه را اجرا كرد.

سه قطعه‌ی برگزیده پس از اجرای نهایی، برای دفتر رهبری ارسال شد. نادر مرتضی‌پور، درباره‌ی واكنش رهبر انقلاب به این سه اثر چنین گفت: «ایشان از سه قطعه دو تا را چند بار شنیدند و سرود ملی فعلی را از جهت روان‌ بودن ملودی و این‌كه راحت می‌شود سرود و ملودی آن را به خاطر سپرد و این‌كه به دلیل فراز و نشیب‌های مناسبی كه دارد و از همه مهم‌تر، مقدمه، پیش‌آگهی و فان‌فار آن انتخاب كردند.»
 

دكتر ریاحی: «زمانی كه سه سرود انتخاب شد، ما رفتیم خدمت ایشان. این سه سرود پخش شد. ایشان در مورد سرودی كه من ساخته بودم توضیحاتی خواستند كه من خدمتشان گفتم كه الهام‌گرفته از پیش‌درآمد ماهور است و فرودش گوشه‌ی می‌گلی است و با اوج هم تمام می‌شود. ایشان اظهار رضایت داشتند از این‌كه ملودی روان و ساده‌ای است و راحت به ذهن می‌نشیند.

دیدار سازنده سرود جدید با رهبر انقلاب
سازنده‌ی این اثر منتخب، دكتر حسن ریاحی بود. او كه آن زمان مدیركل مركز موسیقی سازمان صداوسیما بود، درباره‌ی ساخت اثر خود می‌گوید: «یادم می‌آید در آن زمان فكر من مشغول طراحی سرود ملی بود. چون باید سرود ملیِ ماندگاری می‌شد. خب خیلی به خلوت می‌رفتم و فكر می‌كردم. دو مسأله برای من بسیار مهم بود. مسأله‌ی اول این‌كه باید سرود ملل مختلف جهان را مطالعه می‌كردم و می‌دیدم از لحاظ هارمونی، فرم و مدت، آن‌ها چه كار كرده‌اند؟ البته سرودهایی را بررسی می‌كردم كه به نظرم موفق بودند. مسأله‌ی مهم‌تر برای من این بود كه سرود ملی باید الهام‌گرفته از موسیقی كشور ایران می‌بود كه من دستگاه ماهور -كه همان ماژور فرنگی‌هاست- را انتخاب كردم و بر اساس این دستگاه -پیش‌درآمد ماهور- این اثر را ساختم.»

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22974/1.jpg

ریاحی  آن دیدارش با رهبر انقلاب را این‌چنین روایت می‌كند: «زمانی كه سه سرود انتخاب شد، ما رفتیم خدمت ایشان. این سه سرود پخش شد. ایشان در مورد سرودی كه من ساخته بودم توضیحاتی خواستند كه من خدمتشان گفتم كه الهام‌گرفته از پیش‌درآمد ماهور است و فرودش گوشه‌ی می‌گلی است و با اوج هم تمام می‌شود. ایشان اظهار رضایت داشتند از این‌كه ملودی روان و ساده‌ای است و راحت به ذهن می‌نشیند. البته نظر نهایی‌شان را اعلام نكردند و گفتند كه لازم است كه من بیشتر گوش كنم و مشورت بكنم. جلسه‌ی بسیار خوب و به‌یادماندنی‌ای بود. در مورد اوج این اثر هم صحبت كردند و من گفتم هدف من بیشتر شكوه و عظمت ایران بوده است.»
 
پس از دو ماه دكتر حسن ریاحی از آقای محمد هاشمی ‌شنید كه كار او را به عنوان قطعه‌ی برگزیده انتخاب كرده‌اند: «این افتخار بزرگی بود برای من؛ به‌خصوص زمانی كه این اثر اجرا می‌شد و مردم آن را زمزمه می‌كردند. مسأله‌ی دیگری كه من را بسیار خوشحال می‌كرد، زمانی بود كه قهرمانان ما در جهان امتیاز می‌آوردند و در سكوی اول قرار می‌گرفتند و این سرود به عنوان سرود ملی اجرا می‌شد. من هم خیلی احساس غرور می‌كردم و احساس می‌كردم كه در كنار این قهرمانان هستم.»

شب سوم خرداد ۱۳۷۱
رئیس وقت سازمان صداوسیما در نامه‌ای كه در ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۱ به رهبر معظم انقلاب می‌نویسد، روند تولید سرود جدید را این‌گونه توضیح می‌دهد: «در اجرای فرمان مورخ ۲ بهمن ۱۳۶۹ حضرت مستطاب‌عالی هیأتی متشكل از شعرا و موسیقیدان و اساتید ذی‌صلاح به منظور تجدیدنظر در سرود ملی جمهوری اسلامی ایران تشكیل گردید و با ارشادات حضرتعالی آهنگ، شعر و اجرای نهائی سرود جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۷۰ تكمیل و به تصویب جنابعالی رسید و مقرر فرمودید در یكی از مناسبت‌های ملی اجرا و از آن روز سرود جدید جایگزین سرود فعلی گردد.»
 

بعد از رهبری، ایشان تشخیص دادند كه آن سرود قبلی كه در اوایل انقلاب باعجله ساخته شد، در شأن نظام نیست و باید كار حساب‌شده‌تری صورت بگیرد. البته من از جزئیات آن خبر ندارم، اما ایشان وقت گذاشته‌ بودند و شاعران و مسئولان را دعوت كرده و حدود و ثغور كار را معین كرده ‌بودند. (دكتر غلامعلی حداد عادل)


آقای محمد هاشمی در ادامه‌ی نامه روز سوم خرداد را برای آغاز پخش سرود جدید پیشنهاد می‌دهد: «روز سوم خرداد‌ماه سالروز حماسه‌ی فتح خرمشهر و روز هفتم خردادماه سالروز افتتاح مجلس شورای اسلامی ایام مناسبی برای آغاز و جایگزینی سرود ملی می‌باشد. لهذا استدعا دارد اجازه فرمائید از شب سوم خرداد ماه سال جاری پخش سرود جدید از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز گردد و از روز هفتم خرداد ماه پس از اجرا در مراسم افتتاحیه‌ی مجلس شورای اسلامی در سراسر كشور و مناسبت‌های بین‌المللی به عنوان سرود ملی جمهوری اسلامی ایران جایگزین سرود فعلی شود.»

یك روز بعد رهبر معظم انقلاب به این نامه پاسخ می‌دهند: «با پیشنهاد موافقت می‌شود. خوب است مضامین انقلابی سرود جدید در طول این ایام برای ملت آگاه و هوشیارمان تشریح شود.» همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس وقت سازمان صداوسیما، تشكر و قدردانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را از پدیدآورندگان سرود ملی جدید جمهوری اسلامی به اطلاع ایشان می‌رساند.

بنابراین شب سوم خردادماه ۱۳۷۱، سرود جدید ملی جمهوری اسلامی ایران جایگزین سرود پیشین می‌شود؛ سرودی كه سال‌ها است طنین آن در ذهن هر ایرانی نشسته و یادآور روزهای غرورآفرین و پرافتخار فرزندان ایران در میادین مختلف است.

منبع: khamenei.ir




طبقه بندی: انقلاب اسلامی، خواندنی،
[ شنبه 1 تیر 1392 ] [ 04:28 ب.ظ ] [ علی عموزاد مهدیرجی ]
درباره وبلاگ

فرزندان بسیجی ام با حضور خود در هر صحنه ای كه لازم است ، دشمنان زبون را مرغوب و منكوب سازند.
« مقام معظم رهبری »
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

IranSkin go Up